Rabu, Julai 18, 2012

Makanan Kena Curik, Besen Orang Rendam Spenda


Dua hari aku pendam dari dok membebel dalam blog pasal benda alah yang jadi pada aku hari Ahad baru2 ni...
Tapi lepas 2 hari berturut-turut aku terkena, aku bebelkan lah jugak...
Huhuhu...
Cerita dia macam ni...
Minggu ni merupakan minggu sem-break bagi TPMC...
Sekaligus Insya Allah hujung minggu plak sudah start berpuasa...
Jadi, aku yang rajin ni baru dapat duit belanja dari bos2 di rumah, pegilah carrefour untuk angkut barang2 masak yang agak banyak jugaklah sebagai stok cuti dan bulan puasa...
Aku beli Thigh Ayam 2 Pek, Isi Ayam 2 Pek, Nugget Ayamas 1 Pek, Daging Burger Ramly 3 Bungkus, Sosej Farmbest 4 Bungkus, Apple 10 Bijik, Vitagen 3 Pek, dan Sayur2 Cili2...
Aku beli hari Khamis lepas sebelum p kelas petang, sekali p beli ubat cherry berry...
Huhuhu...
Bila sampai hostel, aku terus masukkan semua barang2 beku yang aku beli dalam peti ais...
Oh ya, dalam hostel ni ada 6 peti ais, 2 peti ais bagi setiap tingkat...
Jadi aku letakkan barang2 aku dalam peti ais yang paling dekat dengan bilik aku ni...

Memandangkan Jumaat dan Sabtu aku masak ala kadar dan dapat makan free, jadi aku pun tidak usik lah barang2 tu dari peti ais (kecuali 1 bungkus daging burger aku sudah guna untuk masak pasta)...
Dan juga Vitagen dan Apple tu jelah aku ada amek 2-3 kali buat kudap2...
Masa tu, aku ada jugak risik2 khabar barang2 beku yang aku simpan...
Alhamdulillah, semuanya tengah sehat lagi kat atas tu...

Dijadikan cerita, hari Ahad sepatutnya hari aku jadi suri rumah paling comel sekali, sebab biasanya Ahad aku selalu main masak2 dan cuba macam2 jenis masakan, tiba2 terus berubah jadi mimpi ngeri...
Sebabnya, bila aku mau amek daging burger untuk buat begedil, barang2 aku sudah takda!
Jangan kata daging burger aku, satu plastik yang ada semua barang2 masak beku yang aku baru beli tu dia angkut buat harta sendiri plak haaa!
Yaa Allah, rasa mau pitam aku masa tu...
Aku jadi bingung tiba2, perasaan bercampur baur, pikiran berkecamuk...

Aku cuba bersabar, kot2 lah aku yang tersalah letak atau orang tersalah amek...
Aku p lah check keenam-enam peti ais yang ada dalam hostel ni, tidak jumpa pulaknya...
Aduhhh! Last2 aku call mak, aku nanges!
Sedih sangat2, mungkin sebab barang2 yang diambik tu sangat banyak...
Buatkan aku teringat kesiannya family bagi aku duit untuk beli barang makan...
Senang2 jek orang pegi amek...
Huhuhu...

Kesah barang beku aku hilang tu tengah hari...
Lepas nanges2 call mak, aku tertidur...
Bila petang aku bangun lapar, aku p lah pantry tu balik untuk amek buah apple yang masa tengah hari tadi aku tengok ada lagi...
Tup tup, apple dengan vitagen aku pun sudah lesap!
Yang tinggal hanyalah cili2 dan lobak jek dengan timun setengah...
Aduhai laaahhh...
Kenapa lah orang tu kejam betul???
Hmmm...
Sekali lagi, berpinar mata aku ni jadinya...
Sudah lah aku ada masalah penghadaman sejak dua tiga menjak ni...
Vitagen dan apple sumber serat aku tu pun ditibainya???
Adoiii...!!!

Aku pun sekali lagi tawaf check semua peti ais, xda jugak! Geramnyaaa!
Sapalah punya kerja ni???
Selama ni kalau amek setakat sebungkus dua sosej aku dan air kosong orang lain, aku boleh consider lagi lah...
Tapi bila dah dia angkut semua secara borong macam barang2 tu mak bapak dia yang beli, sakitlah hati aku ni...
Kalau aku tau sapa orang tu, pastu aku kenal plak...
Memang nasib dia lah dengan apa yang aku terpaksa buat nanti...
Orang sabar, bila marah lain jadinya...
Lebih2 lagi bab2 curik makanan ni, aku sensitif sket...
Sebab tu mak bapak aku yang bagi, lagipun makanan kot...
Tu pun sampai hati mau curik???
Haissshhh...
Penat mencari tidak jumpa, aku pun buatlah "Thank You Note" dan lekat di pintu peti ais tu...
Dengan pesanan, "Kalau rasa cirit-birit tidak hilang dalam seminggu ke sebulan, datanglah bilik 1-45 untuk amek penawar...Jangan lambat2, kang membusung plak perut tu..."
Nasib orang tulah...

Kemudian keesokan harinya plak, bersamaan hari Isnin iaitu kemarin...
Aku p bilik sidai untuk basuh baju yang aku rendam tengah malam Ahad tu...
Eh2, ada plak orang yang tanpa segan silu guna besen aku untuk rendam spenda (seluar dalam) bersama kerabat2 dia yang lain...
Besen aku, orang guna tanpa izin, rendam spenda plak tu!
Kalau rendam kain batik ka, boleh nego lagi lah...
Ni spenda kot! Geli aku tengok!
Aduhhh! Apa ni???
Rendam pakaian dalam pun guna orang punya besen...
Bukan kedekut atau berkira, tapi ni spenda! Spender! Seluar kecik! Seluar dalam!
Eeewww!!!

Dua hari berturut2 aku nightmare dengan perangai budak2 hostel yang macam2 ni...
Ingatkan ramai yang balik kampung, xda apahal...
Makin banyak hal lagi, adalah!
Nasiblah aku kena buat FYP time2 cuti ni, kalau tidak sudah lama aku bertapak di Senawang...
Haih lah, budak2 hostel sekarang ni...
Huhuhu...


p/s: memang aku ni pusat kebajikan makanan dan harta benda pun!


Tiada ulasan: