Jumaat, Mei 18, 2012

Petang Tadi Jatuh Pokok Rambutan! Hahaha...


Petang tadi lepas Asar Uncle Zai ajak aku p tapak future rumah family kami di Kg Simpang Empat...
Yalah, aku maulah jugak tengok perkembangan atau progress terbaru rumah tu...
Alhamdulillah, sudah ada lantai dan dinding depan...
Aku sudah dapat bayang ni, bilik aku yang akan bersebelahan dengan dapur LAGI...
Hehehe...



Yang aku pelik, rata2 rumah yang aku tengok akan siap totally semua bahagian terlebih dahulu kecuali tangga...
Tangga antara bahagian yang terakhir di pasang...
Mak aih, sudah lah rumah2 orang bugis ni tinggi bukan alang2...
Jatuh boleh patah ni...
Hahaha...
So, niat hati untuk melawat bahagian atas kenalah terlaksana dengan cara memanjat tangga sementara yang ada...
Gayat nih!
Aku ni lebih2 lagi sejak dapat vertigo, manalah boleh naik tempat2 tinggi...
Namun, aku gagahi jugak memanjat tangga tu...
And yeah!!!
Selepas hampir 10 minit belek2 setiap langkah tangga tu, sampai jugak aku di atas...
Hahaha...






Sudah puas round2 kawasan atas rumah dan agak gayat lah jugak...
Aku tolong uncle pukul2 rambutan di tepi rumah tu...
Hehehe...
Oh ya, ini lah pokok rambutan yang paling femes dalam kampung ni...
Ntah kenapa, sejak minggu lalu orang kampung sibuk melapor dengan etta pasal buah rambutan dia habis orang lain yang amek...
Mostly, semua orang kampung yang datang rumah akan cakap benda yang sama...
Pasal pokok rambutan ni yang buahnya dicurik orang...
Hahaha...

Dan ha'ah memang sudah tinggal sikit buahnya...
Tapi ada jugalah tinggal beberapa buah yang masih memikat hati...
Pukul punya pukul, sakit jek pinggang...
Bukan jatuh banyak pun...
So, dijadikan cerita uncle dok kata aku gendut2, ceittt!
Aku pun telah cabar diri aku untuk panjat pokok dan petik buah rambutan tu...
Hahaha...
Sumpah, sepanjang 22 tahun aku hidup inilah pertama kali aku panjat pokok...

But Heyyy!
I did it, setelah hampir setengah jam dok cuba2 untuk naik ke cabang pertama...
Hahaha...
Masa di atas, macam2 dalam fikiran...
Kalau lah aku jatuh ni, paling kurang pun lutut explode atau apa2 tulang yang terhentak akan crack sket2...
Kepala rasa pusing pun ada jugak masa tu...
Tapi, teruskan jugak lah misi petik2 buah rambutan tu dengan gagahnya...
Sehingga lencun baju dek peluh mengalahkan masuk gym...
Hahaha...










Bila uncle kata dah cukup banyak buah yang aku turunkan...
Then, giliran aku plak untuk turun...
(Sebelum turun, sempat lagi tuh reply mesej yang masuk...Hahaha...)
Tapi tulah, naik reti turun tidak reti lah pulak!
Aduhhh!
Fikir punya fikir, sama ada aku lompat dengan risiko lutut explode...
Atau pijak2 badan pokok cuma kaki tidak mencengkam, risiko tergelincir lah...
Akhirnya, aku cuba pijak badan pokok dan seperti dijangkakan aku tergelincir dek kulit pokok yang jeles padaku ini...
So, terjelepuk lah macam nangka busuk aku jatuh di iringi dengan gelak ketawa uncle...
Ceittt punya uncle! 
Hahaha...

Tapi nice punya landing, bontot dulu sampai tanah...
Tangan dengan lutut plak tergeser di badan pokok yang menggerutu tu...
Hasilnya, lutut lebam sket, tangan plak calar balar dan kulit tapak tangan terkupas...
Apa2pun, nice punya pengalaman!
Rasa macam best plak panjat2 pokok rambutan ni...
Balik rumah, kena marah dengan etta dan mak...Padan Muka Aku!
Hohoho...





p/s: pokok rambutan tu bukanlah tinggi mana pun, tapi yalah aku kan pemanjat amatur lagi...hahaha...consider tinggi lah tu bagi aku...apa2pun, memang nice shot2 gambar aku atas pokok yang uncle amekkan...hahaha...at least ada bukti, mak aku percaya aku panjat pokok...



Tiada ulasan: