Jumaat, Oktober 27, 2017

Stop Throwing People Under The Bus!


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Terkadang, apabila berlaku sesuatu kekalutan di tempat kerja kita sering saja mengelak dan cuba memindahkan tanggungjawab tersebut kepada orang lain...
Itu dipanggil MENYALAHKAN atau BLAME!

Sering saja kita akan terpalit dengan perkara ini di tempat kerja, apabila seorang rakan sekerja membuat kesilapan dan cuba melempar kita pula ke dalam jurang kesilapannya...
(Throwing us under the bus for the mistake)

Mungkin kita pernah jumpa pelaku sebegitu kan?
Atau mungkin juga kitalah si pelaku itu yang sewenang-wenangnya menunding jari pada orang lain atas kesalahan sendiri...

Related image

Semua orang akan buat kesilapan dalam pekerjaan, tetapi meletakkan kesilapan itu pada orang lain bukanlah sesuatu yang baik untuk dijadikan amalan...
Ianya sungguh jauh dari nilai bertanggungjawab...

Kenapa menyalahkan orang lain itu sesuatu yang tidak baik?
Kerana ia merupakan perbuatan yang tidak sihat dan bersifat agresif serta berbaur serangan...
Orang-orang yang menjadi mangsa akan berasa malu, terluka malahan jika ianya dilayan dan dipercayai oleh majikan, maka tidak hairan sikap menyalahkan orang lain ini akan menjadi satu budaya tempat kerja pula...
Dalam erti kata lain, sikap suka menyalahkan ini ibarat sebuah penyakit berjangkit...

Tidak hanya di pihak kakitangan saja penyakit ini bertularan...
Malah majikan juga tidak terlepas sama...
Amalan menunding jari sudah lama patut dilupakan...
Mungkin perlu cuba menggunakan cara menarik semula masalah itu kepada asasnya, apa yang boleh diperbaiki daripada kesalahan itu...
Jangan biarkan ianya melilau ke sana sini dengan blaming semua orang...
Tapi perlu cari jalan penyelesaian BERSAMA...
Kebersamaan ini haruslah sentiasa dibawa, bukannya bila susah bersama tapi bila senang sendiri-sendiri saja...

Sikap kurang baik ini perlu diubah...
Aku juga perlu berubah dan menilai diri sendiri...
Adakah aku juga si pelaku itu...
Mohon dijauhkan...

Instead of blaming, why don't we take full responsibility...
Kena marah, mungkin ya...
Kena jerit, mungkin ya...
Tapi kesilapan itu pasti memberi sejuta pengajaran jika kita bertanggungjawab dan sedia untuk ditegur...

Dan majikan juga peroleh manfaat jika menegur dengan cara berhemah, bukan dengan makian serta cacian...
Kerana teguran secara offensive tidak akan mengajar apa-apa malahan cuma mencipta benih kebencian dan dendam...
Aku teringat movie Wild Tales, orang berdendam ni jangan buat main wooo...

So, to myself and all colleagues, please take responsibility for your own...
To all the bosses, you should be a leader not a dictator...
Just a piece of thought in this beautiful Friday evening...
Wassalam...


Tiada ulasan: