Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Drama di tempat kerja...
Familiar? Hahaha...
Pagi tadi masa dalam perjalanan dari rumah pigi opis...
Aku ada dengar di radio DMFK bagi nasihat pasal hal drama tempat kerja...
Boleh buat topik blog post ni, fikirku...
Mana-mana tempat kerja pasti akan ada tahap-tahap dramanya tersendiri...
Sampai satu tahap, ia mampu mencipta puak-puak dan sikap bermuka-muka sesama sendiri...
Ada juga yang mampu mengubah personaliti seseorang yang terlibat...
Tidak kisahlah apa jenis drama yang ada di tempat kerja kita...
Cara yang paling terbaik ialah, jauhi diri daripadanya...
Bukanlah supaya disayangi bos atau mana-mana pihak...
Tetapi terjebak dalam drama opis ni sangat berisiko...
Terkadang mampu menggugat karier kita sendiri...
Boleh buat sasaran karier kita meleret dari landasan asal...
Jadi masa tea break tadi aku telaah lah artikel-artikel yang ada sentuh pasal ni...
Jadi masa tea break tadi aku telaah lah artikel-artikel yang ada sentuh pasal ni...
Ada beberapa perkara yang boleh kita amalkan untuk mengelakkan diri daripada drama-drama percuma di tempat kerja...
Jangan cuba berjinak-jinak jadi pelakon opis! Itu yang penting...
Pertama, sikap kita sendiri yang akan menentukan segalanya...
Kita semua perlu bekerja walau dalam keadaan terpaksa sekalipun...
Jadi kita ada pilihan, sama ada merungut tentangnya kepada rakan sekerja dan majikan, atau bersyukur apa adanya...
Bad mood atau level motivasi diri merundum, itu sudah pasti...
Tapi jika terus bersabar dan kekalkan sikap berkecuali daripada merungut, sedikit sebanyak ia akan membantu kita jadi immune daripada cetusan drama di sekeliling kita...
Mendengar luahan mereka yang merungut, abaikan atau iyakan sajalah tapi jangan sesekali jadi orang yang menyimbah minyak pula...
Kedua, layan semua rakan sekerja dengan saksama...
Kalau di tempat kerja kita ni ada suasana yang aman dan tenteram tanpa berpuak-puak, bersyukurlah...
Kita tidak perlu bermuka-muka untuk boleh diterima oleh semua orang dan pihak atasan...
Daripada menjadi manusia bertalam dua muka untuk diterima...
Lebih baik layan semuanya sama saja, daripada eksekutif, tukang kebun, kerani, penyelia, bos-bos dan sesiapa saja...
Harus dilayan semuanya dengan penuh hormat dan bertolak ansur...
Bukan setakat ianya penuh nilai kemanusiaan...
Tetapi ia juga mampu mengekalkan reputasi positif di tempat kerja...
Ketiga, fokus untuk menjadi penyelesai masalah, bukan penabur pasir...
Belajar untuk mencari peluang bekerjasama selain daripada cuma memberi simpati...
Fokus terhadap sesuatu yang positif akan memberikan kita ketenangan...
Hubungan rapat dengan rakan sekerja mungkin baik dek gossip jabatan, tapi ianya tidak sihat untuk dijadikan amalan...
Justeru itu, biarlah hubungan baik dengan rakan-rakan sekerja dicipta oleh positive attitude kita sebagai orang yang mudah bekerjasama...
Bukannya menjadi friends in crime dalam menabur pasir dalam periuk nasi orang lain...
Harap-harap dengan sikap sentiasa positif kita mampu menjadi teladan dan ikutan rakan-rakan lain...
Hal ini perlu...
Sebab at the end of the day, our boss is the one who signs our paychecks...
Justeru itu, jika kita betul-betul tersepit dalam keadaan di mana semua orang mengeluh, merungut dan tidak berpuas hati...
Cukuplah tanamkan dalam hati & fikiran prinsip "if you don't have anything nice to say, don't say anything at all"...
Blowing off steam pada majikan atau sesiapa saja yang kita tidak berpuas hati, tidak akan mengubah apa-apa melainkan meruntuhkan kerjaya kita sendiri...
Bukan mahu menjadi penjilat majikan...
Tapi cukuplah sekadar mahukan suasana tempat kerja yang aman dan tenang...
Tempat kita mencari rezeki yang halal ni, harus dijaga sebaiknya...
Spread all the positive attitudes, sooner or later it will come back to you...
Insya Allah...
p/s: ini ahli-ahli mesyuarat opis baru ni, bukannya tukang bikin drama ya. hahaha...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan