Khamis, Oktober 26, 2017

Perkongsian Ilmu - Apa Itu QA Supervisor?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Harap semuanya sihat walafiat selalu bersama insan-insan tercinta...

Pagi ini, aku tunaikan janji yang sudah berminggu-minggu tertangguh...
Perkongsian ilmu bersama seorang pelajar praktikal dari Politeknik Sandakan...
Nothing special sebenarnya pun...
Lebih pada sekadar memenuhi kehendak jadual praktikalnya...
Di mana salah satu skop pembelajarannya, ada namaku terselit di situ...
Padahal jadual dia tu aku juga yang susun...
Hahaha...

Apa kerja QA sebenarnya???
Menggamit kenangan sepanjang 4 tahun aku sebagai QA, terlalu banyak definisi kerja QA untuk dicoretkan dan dikongsikan...
Lebih pada kerja Ad-Hoc fikirku...
Entah...
Tapi aku cuma tekankan tiga tugas utama atau pematuhan yang aku jaga di sini...
Environment, Safety & Health (ESH), 5S dan Persijilan RSPO/MSPO...

Aku terpaksa buat dalam bentuk slide presentation...
Dek kerana latihan hands on sangat terhad untuk kerjaku ni...
Mungkin...
Kerja QA secara dasarnya lebih pada dokumentasi, kurang pada praktikal...

Ok, aku kongsi sedikit antara slide yang ada aku kongsikan tadi...
Mau kongsi semua, mau dekat 100 slides tu...
Hahaha...
Sampai menguap-menguap budak tu dengar aku membebel tadi...
So, here we go...












Macam aku katakan tadi...
Tiada yang istimewa sangat pun...
Slide presentation tadi lebih pada slide corporate sedia ada yang aku mix & match kan dan edit tambah sana sini sikit-sikit...
Hehehe...

Aku hanya berkongsi ilmu yang aku ada...
Dengan niat walaupun bukan semua, tapi ada yang dia boleh bawa sebagai bekalan...
Walaupun slides penuh dengan informasi, tapi tidak sama dengan hanya baca dan ada yang tolong jelaskan sekaligus selit contoh-contoh yang dekat dengan audience...
Itu yang aku cuba sampaikan tadi...

Dia faham atau tidak...
50% aku yakin, TIDAK sebab kerja QA ni kau perlu berjalan di atasnya dan jangan sesekali nilai dari dasar...
Kerja QA bagi aku, kau perlu buat silap untuk kau belajar...
Sebab berdasarkan pengalamanku, aku buat 1 silap, aku akan pelajari 10 benda daripada para auditor...
Itu bagi aku lah, aku tidak tau QA yang lain...
So, kalau kau dapat bos jenis yang tau blame saja, memang kau habis...
Syukurlah aku dapat bos yang memahami dan bagi aku kepercayaan...

Especially bos lama aku, Tuan Mohd Yusri Mohd Zin...
Dia bagi aku peluang untuk walk and fall and get up balik...
No spoon fed, tapi dia sesekali tidak pernah blame bila aku buat silap...
Malahan tolong back up...
As long as aku belajar daripada kesilapan...
Sebab dia percaya aku boleh perbaiki kesilapan tu...
Cuma aku ni kenalah usaha untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama berkali-kali...

Aku pun tidak tahu sama ada aku berjaya berkongsi ilmu tadi...
Sebab aku rasanya hanya banyak membebel tanpa refer langsung dengan slide yang ada...
Harap-harap adalah yang sangkut di kepala budak tu...
Huhuhu...
Sebagai seorang speaker kini, I'm not as good as I was before...
Entah kenapa...


Tiada ulasan: