Khamis, Oktober 28, 2010

MUTATION aka MUTASI

Hari ni dlm kls Bio aku bljr psl Mutasi...
Knp aku prlu tulis dlm blog???
Utk uji kefahaman aku...
Hahaha...
Lg satu, aku senang igt klu guna caraku sndiri...

Sblm aku p lbih jauh...
Aku ingin mnekankan fkta bahawa...
Mnusia normal mpunyai 46 kromosom...
Utk ppuan, mpunyai XX kromosom...
Dan lelaki plak, XY kromosom...

Apa itu MUTASI atau MUTATION???
Mutasi ialah perubahan dalam bilangan, susunan ataupun struktur DNA...
Hal ini yg mbawa kpd beberapa sindrom yg kta kenali pd hari ini...
Seperti...

Down's Syndrome...
Tdapat 3 kromosom pada kromosom 21, dan mnyebabkan blakunya prubahan bilangan...
Yg d pggil sbg trisomy 21, atau trisomy G...
Trisomi 21 (47,XX,+21) disebabkan oleh keadaan kegagalan (nondisjunction) meiosis...
Mnjadikan kromosom pesakit ini drpd 46 kpd 47...

Turner Syndrome...
Keadaan yg blaku kpd wanita sahaja d mana XX tlh btukar mnjadi X0...
Sex kromosom nya telah hilg...
Yg mnyebabkan keabnormalan blaku yg mlibatkan bhgn2 seks...
Trutamanya bhgn dada dan gagal mnghasilkan ovum...
Maka, kromosom yg ada hnya lah 45...

Klinefelter's Syndrome...
Blaku kpd kaum lelaki yg tlebih chromosome X...
Mnjadikan XXY...
Dan tdpt 47 kromosom...
Ini mnyebabkan lelaki tsbut mpunyai ciri2 fizikal kwanitaan walaupun berjantina lelaki...


XYY Syndrome...
Blaku juga kpd lelaki...
Tdapat lebih kromosom Y...
Juga mnjadikannya mpunyai 47 kromosom...
Perubahan hnya dpt d lihat slps akil baligh...
D mana pesakit bkenaan akan mbesar bkali gnda drpd kanak2 lelaki normal...
Juga terdorong kpd sifat kejantanan yg melampau...
Berpotensi utk mnjadi Penjenayah jika tdk dpt d kawal...

Itu jek yg aku dpt fhm kan buat masa ni...
(Pdahal mmg ni jek yg d bljr td...)
Hehehe...
Apa yg psti, masa aku tgk jek tjuk Mutation tu...
Dr start mula slide smpai hbs kls...
Aku hnya tbayg Watak2 Hero X-Men...
Hahaha...
Trutamanya Wolverine dan Cyclops...


Masa buat revision blk ptg tadi...
Aku trjumpa ilmu ni masa tgh google2...
Hehehe...
Mgkin mslh yg sama melanda kwn ku sorg tu...
Nice info, sbnrnya...
Enjoy!!!~

Gynecomastia (BUKAN MUTASI, hnya mslh) blaku pada lelaki yg mpunyai dada mnyerupai wanita...
D sbbkan sex hormon yg tdk seimbang...
Hasilnya, tlebih hormon yg merangsang tisu mammary glands mreka utk mbesar...
Kbiasaannya blaku kpd lelaki yg bbadan besar...
Ada bbrapa jenis rawatan...
Tp yg paling bkesan hnya lah dgn mlakukan senaman kardio dan muscular...
Hehehe...




Tiada ulasan: