Khamis, Julai 01, 2021

Aku Pesakit Kes Yang Disahkan Covid-19

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Hari ini, genap sebulan satu detik paling mencemaskan terjadi dalam hidupku. 01/06/2021, tarikh ini mungkin akan luput dari ingatan tapi apa yang berlaku, akan kekal tersemat selama-lamanya. Aku ceritakan dalam kronologi:

28 & 29 Mei 2021
Sejak 26hb rasa tidak sedap badan. 28hb terpaksa serah diri di klinik sebab suhu badan cecah 38.5 darjah. Dapat ubat demam dan MC. 29hb masih demam, dapat MC lagi untuk hari kedua.

30 & 31 Mei 2021
Cuti Umum, demam mula surut tapi batuk plak yang menjadi-jadi. Hilang selera makan (deria masih ok) sebab asalkan lepas makan terus batuk yang teruk sampai tahap muntah. Bila tarik nafas dalam-dalam, akan batuk teruk juga. Aku terpaksa tarik nafas ala kadar saja. 

1 Jun 2021
Subuh tu rasa demam datang balik. Pagi tanya MA, dia nasihatkan untuk pigi hospital dapatkan pemeriksaan lanjut dan rawatan. Jam 8.00 pagi pigi Hospital Kunak dengan suami, sampai sana diminta untuk buat ujian saringan Covid-19 sebab ada gejala. Sampai di khemah saringan, buat pendaftaran dan pemeriksaan kesihatan asas macam tekanan darah termasuk level oksigen. Tiga kali pegawai hospital yang bertugas tu ulang periksa, bacaan masih sama. Aku tidak jadi swab di khemah, aku dibawa masuk ke zon merah unit kecemasan. Aku hairan dan aku bingung, apa yang jadi sebenarnya? 

Tiada ulasan: