Rabu, Februari 13, 2019

Kem Bina Insan Mostyn 2019


KEM BINA INSAN MOSTYN 2019 
25-27 JANUARI 2019, MASJID NURUL HIDAYAH LADANG MOSTYN 

KEM BINA INSAN MOSTYN diilhamkan oleh YDP PIBG SK Mostyn dengan hasrat yang sama daripada Pengerusi KAFA Ladang Mostyn. Ilham ini dicetuskan demi mengambil berat kepentingan pembangunan sahsiah dan jati diri murid-murid demi menjadi insan yang Cemerlang Dunia, Gemilang Akhirat. 

Hasrat murni tersebut diterjemahkan dalam bentuk pelaksanaan selama 3 hari 2 malam dengan kerjasama penuh daripada komiti-komiti besar Mostyn yang terdiri daripada Gender Committee Mostyn selaku pengelola aktviti-aktviti jati diri, KAFA Ladang Mostyn selaku pengelola slot-slot kerohanian, Kelab Belia Masjid (KBM) Masjid Nurul Hidayah Mostyn selaku penyelia logistik dan disiplin, serta tuan rumah program iaitu Sime Darby Plantation (Sabah) Sdn Bhd, Ladang Mostyn. Tidak ketinggalan, tunjang di sebalik kejayaan program ini adalah PIBG SK Mostyn serta Guru Besar SK Mostyn itu sendiri. 

Kerjasama daripada lima (5) organisasi besar ini, akhirnya berjaya menjadikan program Kem Bina Insan Mostyn 2019 sebuah program yang layak dilabelkan bertaraf kebangsaan kerana penganjurnya terdiri daripada team underdog yang tidak mempunyai kemahiran khusus dalam program seumpama ini tapi mampu mengisi penuh 3 hari 2 malam dengan slot-slot yang berguna kepada para peserta. 

Sesungguhnya, menguruskan murid sekolah rendah sehingga 100 orang bukanlah sesuatu usaha yang mudah. Pasukan sokongan juga amat diperlukan dalam mendekati anak-anak ini dalam satu kelompok yang kecil iaitu pecahan kumpulan. Fasilitator atas tiket Gender Committee Mostyn di bawah kendalianku juga telah membantu memudahkan lagi pengurusan para peserta, antara tugas mereka adalah: 

1. Membantu menjalankan slot Pembahagian Kumpulan, Pemilihan Ketua Kumpulan, Pemilihan Penghulu dan Penghuluwati serta Penyerahan Amanah Buat Ketua Kumpulan. 

2. Berkongsi buah fikiran dalam merangsang daya imaginasi para peserta dalam melaksanakan slot Pembentangan Kumpulan (Pemilihan Logo, Nama dan Kata-kata Semangat Kumpulan). 

3. Memberi khidmat nasihat kepada para peserta dalam kumpulan jagaan mereka perihal bentuk persembahan slot Malam Kebudayaan Islam. 

4. Bertanggungjawab dalam menjaga stesen-stesen pada slot Treasure Hunt sekaligus membantu penganjur dalam memastikan para peserta menyelesaikan tugasan di setiap stesen. Tidak ketinggalan, mereka turut memberikan sokongan dan semangat agar semua peserta mampu menyelesaikan slot Treasure Hunt tersebut dengan jayanya. 

5. Membantu pihak penganjur dalam melaksanakan tugas-tugas ad-hoc seperti menghidangkan makanan kepada para peserta, membersihkan kawasan program, merekodkan markah kumpulan, menyediakan kawasan program sesuai dengan keperluan slot dan pelbagai tugasan lain. Mereka turut menjadi sebagai sebahagian peserta dalam slot yang dirangka, terutamanya slot Malam Penghayatan dan Ceramah Motivasi serta turut menginap di kawasan program bersama para peserta.

Tahniah buat Team Kem Bina Insan Mostyn 2019...!!!

HARI PERTAMA
(Pembahagian Kumpulan, Kuliah Maghrib & Ice-Breaking)











HARI KEDUA
(Treasure Hunt, Tele-Match, Cultural Night & Malam Penghayatan)




















HARI KETIGA
(Solat Hajat/Dhuha, Ceramah Motivasi & Penutupan)














Tiada ulasan: