Khamis, November 26, 2009

DENDANG PERANTAU...(AIDIL ADHA DI BUMI TPMC)

Jam mnunjukkan pkul 9.14 malam...
Klu kbiasaannya bila nak raya...
Time ni aku akn brada d dapur...
Tgh ptong2 bawang, halia, serai, dan lengkuas...
Pstu kna blander plak bhan2 tu...
Mak nak buat ayam likku, ayam kari, ayam merah, sate goreng, & mcm2 lg...
hehehe...
Tulah krja wajib bg seorg anak dara En Kandi & Pn Betyetang...
Bila mlm mnjelang Raya, samada Aidil Fitri mahupun Aidil Adha...

Namun kini...
Telingaku hnya dpt mnangkap bunyi kipas d bilikku...
Tiada suara emak, tiada suara etta, tiada suara kakak iparku, tiada suara izan yg becok tu, tiada suara cousin2ku...
Suara Putih & Mamut pun tdk kdgran...
Spatutnya, suara jiran2 dan suasana riuh stiap isi rumah psti kdgran...
Namun, aku x dgr itu smua tatkala ini...
Krn aku sedar...
Aku akn mnyambut Aidil Adha d tmpat lain...
Jauh dr kampung halaman dan kluarga...
Beraya d TPMC, Bukit Jalil...

Pd musim prayaan ni...
Spatutnya mknan wajib raya yg psti mnjadi sntapan ku...


Burasak dan Ayam Likku...

Tp hari ni dan kmgkinan esok, hnya ini yg mnjd juadah...



Hahaha...
Daging hncur tumis & Sardin asam jawa...
Mkn dgn nasi...
Klu mak aku tgk ni...
Rasa2nya dia nangis ke tak???
Klu mak, mgkin tak...
Aku comfirm yg nangis bila tgk ni, mstilah Etta...

Rindu dgn Etta...
Stiap kali mlm raya, dialah yg akn hiris2 daging dan ptong2 ayam...
Pstu akn jaga buras & tumbuk yg sdg d masak...
Rajinnya Ettaku sorg ni...
Bila pagi raya plak...
Lps solat sunat raya...
Time slm2 kluarga, dia sure akn mngalirkan air mata...
Dia sgt sensitif...
Cpt sgt hatinya tsentuh...
Klu dulu, stiap pagi raya dia akn mnangis kenangkan abg & cousin2ku yg jauh...
Tp esok, dia akn mnangis utk aku plak...
Huhuhu...
Sedihnya!!!

Apa2pun, bila tgh2 mlm nnt...
Aku akn mndgr laungan takbir raya (versi record, bkn live)tel...
Walaupun sayu rasa d hati...
Namun itulah hakikat khidupan...
Raya xda seri tnpa takbir...
Beraya d perantauan tdk bmkna aku xkan rasa suasana raya tu...
Hnya kali ni cabaran ada...
Utk mnahan sebak kerinduan pd kluarga yg tercinta...

Esok pagi2, aku kna bgun awal ni...
Utk mnyambut pnggilan telefon dr kluarga...
Rindu dorg smua...
Tak d lupakan, dia yg juga brada d kampung halaman kini...
Rindu kmu juga...
Apa2pun...

SALAM AIDIL ADHA BUAT KELUARGA YG JAUH D MATA, NAMUN DKT D HATI...
TDK D LUPAKAN TEMAN, SAHABAT, KWN2, DAN KNALAN SMUA...
MAAF ZAHIR DAN BATIN...

Dari kejauhan ku kirimkan slm sayang buat smua!!!~








Tiada ulasan: