Ahad, Ogos 07, 2011

Those Were The Days...


Hmmm...
Sejak kebelakangan ni aku selalu teringat balik semua kisah2 zaman kanak2 ku...
Apa yang aku raikan selama usia kanak2 riang yang sangat sulit untuk aku kenang dengan realiti hari ini...
Maksud aku, sudah hampir tidak kelihatan langsung budak2 sekarang mengulanginya...
Hanyalah perkongsian cerita mahupun mengimbas secara kasar segala kenangan yang ada saja mampu untuk buat aku kembali jauh ke usia 10-15 tahun lalu dan kadang2 mengundang air mata dalam senyuman bila detik itu terimbas semula...

Beberapa minggu sebelum ni, aku adalah cerita2 kosong dengan kawan2 ku yang memang originally orang tanah semenanjung ni tentang permainan2 atau makanan2 ku di rumah lebih2 masa kecik...
Nama memang banyak sekali yang jauh berbeza...
Macamana bertemu persamaan???
Kenalah describe rupa bentuk nama permainan mahupun makanan yang aku sebutkan tu...
Kalau masih tidak faham, Pakcik Google jugak lah yang sangat banyak membantu episod pencarian kami...
Ada yang dapat, ada yang tidak...
Tapi aku gembira sekali bila ada sesetengah permainan tu mereka juga turut pernah bermain sama sewaktu usia kecil mereka...
Bertambah semangat lah aku untuk terus bercerita dan saling mendengar pengalaman mereka juga...
Tapi aku dapat rasa, permainan2 tu hanya pernah dimainkan pada tahun 90-an dan lebih awal dari itu...
Masuk jek zaman ledakan millenium, segalanya hilang ditelan zaman...
Even Izan anak buahku tu pun, aku tidak pernah nampak dia bermain permainan yang aku pernah mainkan dulu bersama rakan2 seangkatan ku...
Yang dia ada sekarang yang aku tengok, robot2 Ben10, Transformer, rubix cube, dan lain2...
Paling happening permainan dorg pun, main kejar2...
What a lame life you have now, kids...!!!~
Hahaha...

Berbalik semula kepada imbasan zaman silam ku...
Aku betul2 terkesan bila tadi tengah2 tunggu makanan dan waktu berbuka di Kopitiam Carrefour...
Aku, Zai, Aqie dan Intan berbual kosong pasal game2 kami waktu kecik...
Aku pun tidak pasti macamana semua tu bermula...
Yang aku tau, aku sudah berada di umur aku 7 ke 10 tahun...
Kami cerita pasal Lostang, atau namanya dalam bahasa Indonesia Cetoran...


Dalam bahasa di tanah semenanjung ni pula aku tidak pasti sebab kawan2 aku tu pun tidak berapa pasti nama dia...
Tau main jek, sbb dorang pun kata pistol buluh...
Dalam kami berempat, Intan sorang jek yang tidak tahu...
Nanti kami mainkan untuk kamu ye, Intan...
Hehehe...
Seems like all of us have go through the same childhood time...

How to play it???
Yang aku tau, benda tu sudah siap dibuatkan oleh My Great Dad, Etta...!!!~
Hehehe...
Aku tinggal main jak...
Dia sama jugak macam main polis2, cuma yang ini ada senjatanya...
Diperbuat drpd bambu yang biasa kami kebas di tepi dewan mostyn tu...
Pencucuknya diperbuat drpd bambu yang diraut sama saiz dengan bahagian dalam bambu perumah dan pemegang...
Ataupun lagi canggih sikit, kawan2ku biasa guna besi yang orang buat pagar kandang ayam...
Hehehe...

Pelurunya pulak, kami guna kotak telur yang dibasahkan kemudian dicubit2 sdikit dalam jumlah yang ngam2 dengan saiz lubang bambu tu...


Then ketuk2 sdikit masuk ke dalam lubang bambu dengan pencucuknya...
Aim sasaran, dengan sekuat tenaga dan kekejaman, tolak pencucuk bambu tu sampai habis untuk peroleh tembakan yang padu dan boleh lihat kawan yang kena tu buat muka tahan sakit dan penuh dendam...
Hahaha...
Maka bermula lah episod perang ala2 kombat atau rambo...!!!~

Kadang2 kalau mau main bangsat sikit, kami guna marica atau lada sulah...

Yang ni memang sure mengundang tangisan kawan2 yang jadi mangsa...
Cuma ramai yang tidak dapat guna, sebab faktor saiz lubang perumah Lostang tu, kenalah seiring sejalan dengan saiz biji2 marica tu...
Hanya yang bernasib baik dan terror jak lah dapat guna peluru marica yang super sakit tu...

Kami biasa main dalam dua group...
Penjahat dengan polis (sekarang macam paintball laaa)...
Tembak2 tidak berhenti yang aku pun tidak pasti apa misi pertempuran tu...
Hahaha...
Permainan hanya akan berhenti apabila beberapa situasi berlaku...
  1. Kehabisan peluru
  2. Balik nangis sebab banyak kali kena tembak
  3. Tertembak Hj Jarabe, sure kena marah (sekarang beliau sudah tiada, Al-Fatihah buat beliau) atau Hj Selamat, akan kena teriak "Hey Budak!"
  4. My Mem Besar panggil balik...!!!~ This is the greatest spoiler actually...Hahaha...Sory, mak...Hehehe...
Apa2pun, jangan sangka aku perempuan aku tidak pandai main...
Walaupun hakikatnya akulah yang selalu jadi mangsa...
Dan aku jugalah yang selalu balik nangis dulu...
Tapi aku tetap bersemangat kental untuk bermain dengan geng2 lelaki ku sebab masa kecilku, aku hanya ada kawan2 lelaki saja...
Ada sorang ppuan, tapi dia ni asyik kena stay d rumah jek...
Memang xda function lah kalau ajak dia main game2 yang thrill ni...
Hahaha...
Special thanks to Sabri, Jumadir, Zul, Iwan, dan semua rakan2 sepermainan ku dulu...
Tanpa kalian, zaman kecilku tidak berseri...

Antara cerita tambahan yang turut aku bualkan tadi...
Pasal layang2 dan wau...
Mungkin kurang special sangat sebab sekarang Terengganu masih giat mempromosikan permainan wau sebagai salah satu kesenian negara...
Cuma di tempatku saja aku tidak lagi dapat tengok pakcik2 bermain ramai2 di padang macam dulu dan perdengar bunyi2 wau dorang...
Huhuhu...
Apa yang best pasal cerita aku dan layang2ku???
Hanyalah bila budak2 lelaki lain dengki dengan layang2ku, dorang "sonteng" (putuskan tali layang2ku guna tali layang2 dorang), then layang2 tu officially akan jadi milik dorang...
Ceittt...!!!~
Semua tu kerana, layang2 dorang diperbuat dari lidi dan kompek (beg plastik), manakala aku plak dibelikan oleh Uncle dan ada gambar kartun fevret ku...
Mighty Morphine Power Rangers...!!!~
Hahaha...


Waaaaahhh...!!!~
Those were the days, my friend...
Ingin saja aku kembali ke masa lalu...
Menghirup suasana damai dan dingin kehidupan tahun 90-an...
Zaman kanak2 yang jauh daripada pelbagai masalah dan konflik hidup...
Sekarang ni???
Hmmm...
But, life must go on...
Aku tahu aku perlu melalui semua kepahitan sekarang...
Sebab aku pasti ada kebahagiaan yang sedang menantiku di hadapan sana...
Wait for me, FUTURE...!!!~
Let me face this bitter and sorrow path dulu, yaaa...
Then, we will sing along a happy song to continue the other great journey...
Hehehe...


Tiada ulasan: