Khamis, September 09, 2010

Suasana Di Hari Raya...

Malam 1 Syawal...
Syahdu yg terasa...
Bila tdk dpt bsama-sama Insan Tersayang...
Tiada pekikan dan bebelan utk aku dgr...
Hahaha...
Biasalah, mak2 sekitar rumah aku mesti pggil smua anak2 dorg utk tlg d dapur...
Tmasuk lah aku...
Pantang hilg dr pndangan dorg skejap...
Mula lah...

Mak : "Wiiiiiiiiii...!!!~ Mana kau??? Itu bawang blum d blender lg...Simpan lah dlu henpon tu...!!!~"
Aku : "Skejap..."
Mak : "Skejap, skejap...Smpai thun dpn pun x hbs skejap mu tu..."
Aku : "Yalah..."
Etta Yg Hiris2 Daging : "Biarlah dia bah...Bdk2 tau jgk penat..."
Mak : "Kau sajalah satu2nya anak ppuan...Klu bkn kau tlg mama, sapa lg??? Xkan mau pggil anak mkcik blkg tu tlg???"
Aku : "Try lah pggil...Hahaha..."
Mak : "Ini c wiwi ni, klu org bckp btul2...D sgkanya kta main2, bah...P blender bawang2 tu cpt...Mama mau guna masak..."
Etta : "Sdh lah...Sini, Wi...Suka jgk kau kasi bising2 mama mu..."
(Aku msuk dpur blkg, dduk atas pangkin...)
Mak Tgk dan Ketawa : "Hahaha...Macam labu dduk atas batu sdh kau mama tgk, Wi...Bulatnya...!!!~"
Aku : "Etta, tgk mama tu...Ketawakan kta mcm labu..."
Etta : "Hehehe...Mmg pun..."
(Cisss...!!!~)

Hahaha...
I Miss U, Mom...!!!~
I Miss U, Etta...!!!~
Miss both of u, A LOT...!!!~

Kmudian dtg plak seorg hensem yg agak bising jgk...
Kadg2 buat aku rimas...
Tp itulah yg aku rindukan saat ini...

"Auntie Wi, Auntie Wi...Izan mau main bunga api, Auntie Wi...Tp ayah larang..."
"Klu ayah larang, jgn lah buat..."
"Alah, Auntie Wi pujuk lah ayah bg Izan main, Auntie Wi..."
"Tggu Auntie Wi hbs krja, nnt kta main..."
"Auntie buat apa tu, Auntie Wi???"
"Kupas dan blender bawang...Duduk sini dlu...Main dgn kucing...Tggu Auntie Wi..."
"Apa org buat d masjid tu, Auntie Wi??? Azan x bhnti dr td..."
"Tu bkn Azan, tu takbir raya...Izan hafal ka???"
"Hafal...Dgr ni...(Bertakbir lah anak sedara aku sorg tu...)
(Utk buat dia hepi, aku kluarkan henpon dan rakam dia btakbir...)
"Satu kali lg, Auntie Wi...Satu kali lg..."
"Ok, tp jgn kcau Auntie Wi lps ni...Dduk jak situ diam2..."
"Iya2...(dan btkbir lg, aku rakam...)
"Kasi dgr ibu dgn ayah ya, Auntie Wi..."
"P lah..."
(dia pun p lah dgn ayahnya...)
"Auntie Wi, ayah sruh Izan tdur..."
"Tdur lah dlu, nnt Auntie Wi sdh hbs krja, Auntie Wi kwnkan main bunga api ya..."
"Yalah...Nnt kasi bgun ya..."
"Hmmm...(Pdahal...Hahaha...)"

Itulah anak buahku yg slalu kena cubit dgn aku...
Slalu bikin panas...
Tp kadg2 adorable lah jgk...
Haisshhh...
Budak2...

Klu masa2 mcm ni...
Msti masih sibuk kemas sana sini...
Slalunya dkt jam 2 pg baru smua msuk tdur...
Pstu bgun blk jam 5 pg...
Solat subuh dan p smbhyg raya...

Aku???
Ikut cuaca...
Hahaha...
Klu pnat sgt, aku stay...
Tp kna buat smua bnda sblm dorg blk dr smbhyg...
Klu rajin, aku follow lah p smbhyg raya...
Tgk lah mcm2 ragam...

Pstu smua jiran2 yg setahun skali blk tu, jmpa2 salam2...
Satu jek ayat yg femes...
Baik kwn family aku, atau kwn2 ku...
"Wahhh...Makin sehat c Wiwi..."
"Macommok ladde anak mu, Tang..."
Hah hah hah...
Yeah...!!!~ Alhamdulillah, Allah bg tbuh bdan yg tough, mantap, lg sehat...!!!~

Smpai rumah lps smbhyg raya...
Smua sanak saudara (KELUARGA BESAR) aku akn bkumpul...
This one that I should MISS SO MUCH...!!!~
Mak Aji, mkcik2, pkcik2, kazen2, smua ada...
Salam2, peluk2, cium2...

Mana etta???
Etta slalu smpai lmbt...
Sbb dia akn tggu org d spnjang jln...
Biasalah, kepala desa...
Etta akn slm smua jiran2 yg lalu d tmpt dia berdiri tu...
So, x heran lah klu etta smpai rumah lmbt...
Dan sdh smestinya, time salam2 ada scene nangis2...
Kmi tdk, etta jek...

Dia akn rindukan smua yg xda...
Baik anak sndiri ataupun kazen2 ku yg lain...
Dan thun ni, tbalah giliran ku pula utk d tangisi...
Adakah esok aku akan matikan henpon???
X sggup dgr suara etta mnangis...!!!~
Huhuhu...

Lps salam2, makan2...
Mak biasanya sediakan nasi kuning dan bbrapa jenis lauk...
Mcm biasa, lyn diri ya smua...
Hahaha...

Sdh knyang, faham2lah Wiwi...
P dapur, cuci piring2 smua...
Hehehe...
Nasib baik ada kazen2 time awal2 ni...
Ada yg tlg2...
Pstu, siap2 p ziarah kubur atok, nenek, mkcik dan kluarga lain...
Al-Fatihah~

Lps tu, blk rumah dan just stay d dapur blkg...
Cuci piring yg xkan hbs...
Oh ya, lps Zohor mak akn buat baca doa ksyukuran Syawal...
Etta jek yg jd Pak Imam nya...
Jemput jiran2 tdekat...
Dan aku, stand by d dapur...
Cuci piring sorg2...
Sbb kazen2 smua sdh blk...
Hahaha...
Time raya, aku dan pinggan mangkuk mmg x dpt d pisahkan...

Aku akn busy raya ptama dan kdua...
Sbb smua kluarga dan kwn2 kluarga (trutamanya kwn2 etta) dtg...
Dpt jln dgn kwn2 pun, KALAU DAPAT biasanya raya ketiga...
Itupun skejap jek...
Hek eleh...
Hahaha...
Yg psti duit raya mmg xkan kurg dr Seratus Ringgit...
Syukur lah tu...

Bgitulah rutin ku d malam raya dan satu Syawal yg sgt aku rndukan saat ini...
Bg yg sdg mnikmati masa bsama kluarga tercinta...
Hargai lah saat indah bsama yg tersayang...
Nnt sdh jauh, mcm aku ni lah jd nya...
Meroyan sorg2...
Huhuhu...
Apa2pun, Salam Lebaran buat seluruh kluarga, kaum kerabat, sanak saudara yg sgt aku cintai...!!!~
(Aku rasa ini kali keseratus aku ucap raya...)
Hahaha...


Tiada ulasan: